El títol fa referència tant a la ciutat de Carrara com al marbre que
prové d’allí. El nostre interés pel tema va començar a partir de les
visites a Florència i la relació amb els professors de
l’ISA di Porta Romana, amb els quals vàrem visitar per primera
vegada la zona i la pedrera. Després hem continuat anant sempre que hem
tingut ocasió.
APUNT HISTÒRIC
Es creu que les pedreres de marbre de Carrara van ser utilitzades ja
durant l'edat del bronze.
Els romans van desenvolupar una important extracció i els blocs van ser destinats
a construccions públiques i moltes cases patrícies a
Roma.
Amb el creixement del cristianisme, el marbre va tenir una gran demanda per a la construcció i la ornamentació dels edificis religiosos.
Ja en el Renaixement, va servir per a crear obres cabdals de la
història de l’escultura.
A hores d’ara, i amb les noves tècniques de tall dels blocs, el ritme
d’extracció és tal que el futur de la pedrera pot ser més curt que el
seu passat.
PLANTEJAMENT DE LA SÈRIE
Sempre amb aquestes referències, ens hem centrat en diversos aspectes:
- La imatge impressionant de la pedrera i les formes que provoquen els treballs d’extracció, així com les textures que es produeixen.
- L’Arquitectura i els elements ornamentals de la pròpia ciutat.
- I un aspecte molt personal: el jardí de la casa dels nostres amics, professors a l’Escola del Marbre, on ens quedem quan visitem la ciutat i els voltants.
La nostra idea és interpretar el marbre amb algunes de les
tècniques que fem servir des de fa anys. No són obres conjuntes: cadascú
treballa al seu estudi, però intentem un apropament de plantejaments i
uniformitat de mesures, amb un contacte continu, suggeriments mutus i
discussions constructives.
ASPECTES PLÀSTICS
El marbre és dur, pesat, noble, prestigiós.
El repte és expressar això amb materials fràgils, lleugers,
transparents, a vegades d’un sol ús, barats, com ara el paper, el cartó,
el metacrilat, el vidre, la sorra, l’efecte de l’aigua...i la pintura.
En els primers tantejos amb aquests diferents materials ens hem adonat
de la importància que pot arribar a tindre el fet de dirigir la mirada
mitjançant una paraula. La experimentació, esbossos i proves amb paper,
cartó ploma, etc. podrien expressar altres coses (qualsevol composició
abstracta) però quan ho mires a partir de les paraules Carrara o
Marbre es contextualitza ràpidament i un paper de seda pot
semblar una làmina de marbre, una pinzellada blanca sobre cartó blanc,
un tall provocat per l’extracció.
Pilar Blat i Pasqual Gomes. Lisboa 2024