MEMÒRIA DE VIATGE
VIATGE A LA MEMÒRIA
VIATGE A LA MEMÒRIA
INSTITUT FRANCES
Carrer Moro Zeid, 6 València.
Del 10 d'abril al 19 de juliol de 2019
ONE STUDIO
Carrer Teruel, 2 València.
Del 21 de maig al 19 de juliol de 2019
TEXT DEL CATALEG EDITAT PER L'INSTITUT FRANCES I ONE STUDIO
AMB LA COL·LABORACIÓ DE BODEGAS CHOZAS CARRASCAL I LA BBTECA
COLLAGES
Del 10 d'abril al 19 de juliol de 2019
ONE STUDIO
Carrer Teruel, 2 València.
Del 21 de maig al 19 de juliol de 2019
Exposicions comissariades per Marip Guiennot.
TEXT DEL CATALEG EDITAT PER L'INSTITUT FRANCES I ONE STUDIO
AMB LA COL·LABORACIÓ DE BODEGAS CHOZAS CARRASCAL I LA BBTECA
PASQUAL GOMES: ENTRE VIATGES, MIRADES POÈTIQUES, PAISATGES I
REINTERPRETACIONS PICTÒRIQUES.
Ad augusta per angusta.
Dictum llatí.
Fa un bon grapat de dècades que segueixo, de manera intermitent, la
singular producció pictòrica de Pasqual Gomes (Canet d'en Berenguer /
València, 1956), autèntic investigador de materials, taxador emotiu de
formes i renuent constructor d'imatges. En realitat, més d'una vegada he
pensat, al fil de la minuciosa observació de les seves consolidades
propostes, que els seus treballs –fruit de la reflexió, el contrast i la
memòria-- bé podrien classificar-se, més ençà o més enllà de les seves
específiques aportacions estètiques, com a genuïns assoliments
antropològics i/o testimonials rastrejos etnològics.
No puc deixar de recordar, en tal sentit, els documents vitals i
històrics que, més d'una vegada, m'ha fet rememorar, ell mateix, tant en
el seu personalitzat taller com en els corresponents espais expositius, en
enllaçar explicativament les seves pintures amb les arrels habitacionals,
que constitueixen –pars pro toto-- el joc metonímic que connecta
directament les claus constructives del seu llenguatge pictòric amb les
realitats arquitectòniques populars –llocs de la memòria-- que tan bé
coneix i investiga.
Pot la pintura esdevenir el mirall selectiu, que s'inspira marcadament en
concrets testimoniatges fragmentaris de la història de l'arquitectura,
ancorats en els seus registres populars, en les seves característiques més
singulars, vinculades bàsicament al quefer domèstic quotidià,
estabilitzats els uns i els altres en l'entorn existencial?
Serveixin d'exemple fonamental --en aquest cas específic de les pintures
de Pasqual Gomes-- els detalls inoblidables que encarna i fa seus la
reiterada presència dels terratzos hidràulics, propis de moltes de les
nostres escenes lúdiques d'infància, amb els seus marcats emblemes entre
figuratius i geomètrics, en la seva varietat de cromatismes, marques d'ús
i diferents estats de conservació. Tals vestigis són petjades
d'experiències viscudes, records embastats cada dia o documents
d'intervencions plurals, més enllà de l'estricte respecte als orígens, als
quals apunten les diferents activitats humanes allí desenvolupades.
Però hi ha més. També convé rememorar una altra de les claus explicatives
dels seus projectes pictòrics, enllaçats decididament amb la forma,
ubicació i trets definitoris de les finestres / contra finestres, pròpies
d'una estesa i consolidada herència arquitectònica popular. Alguna cosa
que descobrim en els nostres viatges, visites i recorreguts per la
diversificada geografia de les nostres terres, marcades històricament, en
la seva identitat, per les pautes i costums, que la vida mateixa ha anat
desgranant per tot arreu, a casa nostra i també, per contagi i intercanvi,
als països propis del nostre entorn. País, paisatge, paisanatge.
Identitats i personalitat, al costat de la recerca creativa, assumida com
a joc determinant en el procés pictòric, vénen, des de fa temps, declinant
artística i comunicativament en els seus treballs. Sòls de sorra,
trepitjats, acariciats i conservats com a record viu de l'ahir, platges
convertides en memòria, taulells encarnats, de manera creixent i
reiterada, en el quadre, rajoles mantingudes com a refugis emotius,
carregats de nostàlgia personal… i també --és clar i testimonial—contra
finestres extrapolades, una vegada i una altra, per la mirada
hermenèutica, que necessita rememorar puntualment les seves fustes i els
seus esquinçaments, les franges descolorides i els pedaços sobrevinguts en
la conservació de tals símbols. Portons, que preserven la intimitat de les
vides, i espieres aleatòries, que busquen revelar els secrets de l'entorn,
uneixen potser les seves funcions misteriosament, en aquest contrastat joc
de recursos complementaris, alhora que contradictoris.
Sens dubte, la història s'encarna, així, en múltiples detalls reals, que
la pintura patrimonialment reabsorbeix, transforma o idealitza, segons els
casos. Tal ha fet, doncs, en definir el seu personal llenguatge, en
aquestes dècades que hem compartit, Pasqual Gomes. Sabent que, per a això,
s'ha imposat a si mateix la disciplina exploradora de recórrer pobles i
regions del nostre context valencià, així com també països immediats, com
França, Portugal o el Magrib. La motxilla de la memòria fa olor sempre,
doncs, a records i a pintura, encara que es resolgui sàviament --en
aquesta actual conjuntura, que ens ocupa-- entre calculades geometries,
compositions en quadrillage, dispars textures, seleccionades matèries i un
ampli ventall d'intensos i calculats cromatismes, dialogant amb les seves
bases sorrenques, assumides ja, amb normalitat, des de fa temps, en els
seus quadres.
Descobrim així, en les seves creacions plàstiques, una reiterada
apel•lació als secrets àmbits domèstics, mai, del tot, oblidats; és a dir
un constant i plural retorn al poder metafòric i emotiu de la casa, amb
tot el seu context circumdant, assumit, en globalitat, com a sèrie
d'espais enllaçats, compartits i inoblidables. Domus / hortus /
humus.
Per això s'emfatitza, esbiaixada o obertament, l'obligada rememoració
pictòrica dels seus racons, parets i soldries, de les seves façanes,
angulacions i entorns diversos… sempre oberts a l'exercici mnemònic de la
reconstrucció personal i, si ve al cas, --potser, per extensió-- també
d'una secreta hermenèutica col•lectiva, carregada de llunyanes
ressonàncies simbòliques. La casa, per tant, com el perpetu refugi
–compartit potser-- de tots els orígens i el lloc propici i segur
–insistim-- per a qualsevol retorn. Domus / dominus.
D'aquesta manera, entre els diferents mapes pictòrics del seu quefer
plàstic --com en el mític teler de Penélope-- descobrim, una vegada i una
altra, en un continu tornar a començar, l'emergència de les petjades
emblemàtiques que Pasqual Gomes porta amb ell, sovint en total silenci
creatiu i a flor de memòria: taulells, rajoles, manisetes &
finestrons. Petjades antropològiques, profundament quotidianes en el seu
l'origen, forjades --en llurs perfils objectuals i en les seves
ressonàncies simbòliques-- entre viatges reiterats, records sostinguts,
mirades poètiques, solucions utilitàries, paisatges mai oblidats i
temptadores reinterpretacions expressives… Tot un singular bagatge de
registres visuals que, com en una perpètua obligació heretada de la
història, s'esforça, sempre, per compartir amb els altres, introduint-los,
d'alguna manera, en el context dels seus emblemàtics quadres.
Ad augusta per angusta, apuntàvem escaridament en el motto inicial, que
obre aquestes reflexions, recuperant el vell dictum llatí que ens recorda
que només amb esforç s'aconsegueix el triomf. Potser és aquesta
l'autèntica clau justificativa de tota possible experiència estètica
--unida a la seva pertinent acció interpretativa-- que convida, una vegada
i una altra, a ser exercitada també, per part del subjecte receptor, amb
la requerida intensitat i complexitat, enfront de les obres, que Pasqual
Gomes va incorporant gradualment, pas a pas, amb el seu singular quefer
pictòric, com una espècie d'irrenunciable obligació moral, al compartit
patrimoni cultural de la nostra complexa època. Nulla aesthetica sine
ethica.
València, primavera 2019.
Romà de la Calle.
Les obres reproduïdes en aquest catàleg tenen el seu origen en un
viatge que vaig fer l’estiu de 2018 a la costa del
Llenguadoc i el Rosselló.
Aquesta zona té per a mi un especial significat per diversos motius: històrics, com la llengua, l'exili, l'emigració…i també professionals, ja que és allí on comença la fabricació artesanal dels paviments hidràulics a mitjan s. XIX.
Vaig recórrer, doncs, tota la costa des de Montpeller a Cotlliure, recollint sorra i papers i fent fotos.
A partir d’aquest material vaig elaborar dues sèries de quadres, una basada en finestres, contra finestres i altres elements de façanes, i una altra en sòls de rajola.
Pasqual Gomes
Aquesta zona té per a mi un especial significat per diversos motius: històrics, com la llengua, l'exili, l'emigració…i també professionals, ja que és allí on comença la fabricació artesanal dels paviments hidràulics a mitjan s. XIX.
Vaig recórrer, doncs, tota la costa des de Montpeller a Cotlliure, recollint sorra i papers i fent fotos.
A partir d’aquest material vaig elaborar dues sèries de quadres, una basada en finestres, contra finestres i altres elements de façanes, i una altra en sòls de rajola.
Pasqual Gomes
Argelers 1
100 x 100 cms
Perpinyà 1
100 x 100 cms
Perpinyà 2
100 x 100 cms
Montpeller 1
100 x 100 cms
Ribesaltes 1, 2, 3 i 4
50 x 50 cms
Ribesaltes 1 i 2
50 x 50 cms
Salses 1 i 2
50 x 50 cms
Seta 1 i 2
40 x 40 cms
Seta 3 i 4
40 x 40 cms
Perpinyà 1 - 15
40 x 40 cms
COLLAGES
Perpinyà 1 - 6
30 x 40 cms
Perpinyà 1 - 4
30 x 30 cms
Argelers 1 i 2
30 x 30 cms
Llenguadoc - Rosselló
Montatge mural a Onestudio 460x220 cms
Narbona 1
100 x 100 cms
Narbona 2
100 x 100 cms
Perpinyà 1
100 x 100 cms
Perpinyà 2
100 x 100 cms
Perpinyà 3
100 x 100 cms
Perpinyà 4
100 x 100 cms
Canet del Rosselló 1 i 2
50 x 50 cms
Montpeller 1 i 2
40 x 40 cms
Montpeller 3
40 x 40 cms
Montpeller 1 – 4
30 x 30 cms
Montpeller 5 – 8
30 x 30 cms
Argelers 3 i 4
30 x 30 cms